top of page

עבודות האמנות העכשוויות הכי מרגשות ורלוונטיות בעידן הקורונה


שווה להכיר את העבודות של האמן העכשווי הקנדי-מקסיקני Rafael Lozano-Hemmer, מכיוון שהן רלוונטיות מתמיד בעידן הקורונה.

כבר ב 2013 יצר לוזאנו - המר עבודה מטרידה במיוחד, אשר הוצגה כבר במספר מוזיאונים בעולם, ותוכננה לעלות במוזיאון ה MoMa בניו יורק במאי הקרוב. כאשר תקראו על העבודה, תבינו בעצמכם מדוע פתיחת תערוכתו של האמן נדחתה למועד בלתי ידוע.


עבודת האמנות Vicious Circular Breathing מורכבת כולה ממערכת סגורה, בעלת בקרה מוחלטת על האוויר אותו נושמים המבקרים בתערוכה הבוחרים לקחת חלק בעבודת האמנות.

המבקרים בתערוכה מוזמנים להיכנס לתא זכוכית אטום לחלוטין. אותו תא מחובר בבוכנות, מפוחים, וונטות וצינורות לעשרות שקיות נייר חומות התלויות מתקרת הגלריה כמו שנדליר מרהיב במרכז החלל. שקיות אלו מתמלאות באוויר הנשימות שאותן פולט השוהה בתא. כך קורה, שהאוויר שכל שוהה בתא האטום נאסף אל תוך שקיות הנייר, ובמקביל כל שוהה בתא נושם בהתאמה את האוויר הכלוא כבר בשקיות - זה שנכלא בהן מנשימותיהם של כל המבקרים בתא לפניו.


הכניסה לתא האטום בתערוכה מלווה באזהרות אינספור המזהירות מפני בקטריות והידבקות במחלה, סכנת חנק, סכנת קלסטרופוביה ועוד. אסור לשהות בתא מעל 10 דקות, מכיוון שכמות האוויר הכלואה במערכת הסגורה מוגבלת מן הסתם.

לוזאנו - המר מספר שכבר ב 2013 הוא הופתע לראות תור של אנשים הממתינים להיכנס אל התא ולקחת חלק בעבודה בכל מקום שבו היא הוצגה - עובדה שהפתיעה וזיעזעה אותו בכל פעם מחדש. הוא עצמו מעולם לא נכנס לתא ולא לקח חלק בעבודת האמנות שלו עצמו, והביקוש הרב להשתתף בה הדהים אותו ועורר בו אי נוחות גדולה.


וירוס הקורונה מוסיף רובד נוסף לעבודה, והמחשבה על להיכנס כעת לתא האטום הזה ולקחת חלק פעיל בעבודת האמנות, מזעזעת אף יותר.

לוזאנו - המר יצר עבודה חדשה בחודשים האחרונים, מרגשת עד דמעות. ניתן למצוא אותה און ליין באתר


על מנת לתת פנים ומשמעות למספרים הגדולים והבלתי נתפסים של המתים מקורונה, יצר האמן אתר אינטרנט מיוחד. קרובי משפחה וחברים של קורבנות חסרי פנים ושמות שמתו מהקורונה (בתחילה במקסיקו בה מספר המתים היה גבוה במיוחד, וכעת הפרויקט פתוח לכל העולם) מוזמנים לשלוח תמונת פורטרט של אהובם הנפטר. מכונה ממוחשבת, מעין "מדפסת חול", מתרגמת את התמונה של הנפטר לתבליט חול - כמו בפעולתו של מעין שעון חול. פעולת "ההדפסה", העורכת 20 דקות, מוקרנת בלייב באתר ומוקלטת לסרטון וידאו. קרובי המשפחה מקבלים בסוף התהליך קישור לאותו סרטון וידאו, ואוסף תמונות פני החול של כל הקורבנות נשמר באתר, יחד עם הספד קצר כתוב על כל אחד מהם.



לאחר סיום הדפסת פניו של כל אחד מהאהובים, מוסטת פלטת הזכוכית שעליו מודפס הפורטרט, וכל החול נשפך ולא מותיר כל זכר לפנים שהודפסו ע"י המכונה לפני רגע. אותו החול משמש כעת מחדש להדפסת פניו של הקורבן הבא של המחלה - באקט סימבולי ומצמרר במיוחד.


ואסיים בנימה אופטימית יותר - עבודה מרהיבה של אותו אמן, ששמה Blue Sun, אשר הוצגה ב 2018 במוזיאון בסיאול.






1 view0 comments
bottom of page